Digital Services Act | Nariadenie o digitálnych službách

Lion Legalion lave1

Ste poskytovateľ digitálnych služieb – napríklad internetových, hostingových, cloudových alebo iných digitálnych služieb? Potom musíte poznať Nariadenie o digitálnych službách, ktoré prináša nové povinnosti do vášho podnikania.

 

Nariadenie o digitálnych službách (označovaný aj ako DSA), teda nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2065 z 19. októbra 2022 o digitálnych službách a o zmene smernice 2000/31/ES predstavuje súčasť európskej legislatívy označovanej ako Digital Services Package. Cieľom tejto legislatívy je vytvoriť bezpečnejšie a zodpovednejšie online prostredie.

 

Digital Services Package okrem DSA zahŕňa aj Nariadenie o digitálnych trhoch (DMA). [1] Obe tieto nariadenia majú za cieľ regulovať online platformy, zvyšovať bezpečnosť a ochranu ich používateľov, riešiť nezákonný obsah ako aj dominantné postavenie veľkých spoločností na trhu.

 

DSA sa vzťahuje na digitálne služby, najmä na poskytovateľov online služieb, a to internetových, hostingových, cloudových a iných online sprostredkovateľských služieb. Medzi tieto online služby možno zaradiť najmä online trhoviská, sociálne siete, platformy na zdieľanie obsahu, online cestovné a ubytovacie platformy či obchody s aplikáciami.

 

digitálne služby

 

Zavádza sa pritom viacstupňový systém povinností.

 

DSA prichádza so všeobecnými povinnosťami pre všetkých poskytovateľov digitálnych služieb a potom so špecifickými povinnosťami napríklad pre poskytovateľov:

 

  • hostingových služieb (článok 9 až článok 18 DSA),
  • online platforiem s výnimkou mikropodnikov a malých podnikov (článok 9 až článok 28 DSA),
  • online trhovísk (článok 9 až článok 32 DSA všeobecne a článok 9 až článok 18 DSA pre online trhoviská, ktoré sú mikropodnikmi a malými podnikmi).

 

Medzi všeobecné povinnosti online platforiem podľa článku 25 DSA patrí napríklad zákaz tzv. dark patterns. Ide o povinnosť zabezpečiť, že online rozhrania nebudú zavádzať alebo manipulovať príjemcov služieb alebo podstatne narúšať schopnosť príjemcov služieb prijímať slobodné a informované rozhodnutia. DSA zakazuje zviditeľňovanie možností výberu, opakovanie požiadavky, aby si príjemca služby vybral, ak už výber urobil a ťažkopádnejší postup rušenia služby v porovnaní s prihlasovaním sa do nej.

 

Osobitné povinnosti sa zároveň vzťahujú aj na veľmi veľké online platformy (VLOP) [2] a veľmi veľké internetové vyhľadávače (VLOSE). [3]

 

V rámci tohto článku sa však vzhľadom na rozsah DSA zameriame len na povinnosti, ktoré platia pre všetkých poskytovateľov digitálnych služieb.

 

digital services act

 

Medzi všeobecné povinnosti, ktoré platia pre všetkých poskytovateľov digitálnych služieb patria:

 

  1. Určiť kontaktné miesto podľa článku 11 DSA

Kontaktné miesto, ideálne vo forme emailovej adresy, slúži na komunikáciu poskytovateľa digitálnej služby s orgánmi členských štátov, Európskou komisiou a Európskym výborom pre digitálne služby.

Okrem určenia kontaktného miesta je potrebné zároveň špecifikovať jazyky, ktoré  je možné použiť na komunikáciu. Musí ísť pritom o jazyk členského štátu, v ktorom má poskytovateľ digitálnych služieb svoje hlavné miesto podnikateľskej činnosti (ak nejde o poskytovateľa digitálnych služieb, ktorý určil svojho právneho zástupcu podľa článku 13 DSA) a o anglický jazyk.

 

  1. Určiť kontaktné miesto pre príjemcov služby podľa článku 12 DSA

Poskytovatelia digitálnych služieb sú povinní určiť jednotné kontaktné miesto, ktoré príjemcom služby umožní priamo, rýchlo, elektronicky a používateľsky ústretovým spôsobom s nimi komunikovať. Tak ako v prípade kontaktného miesta určeného podľa článku 11 DSA, kontaktným miestom môže byť emailová adresa. Okrem emailovej adresy to však môže byť aj kontaktný formulár, chatbot na webovej stránke či iné technicky dostupné možnosti. Príjemcom služieb však musí byť vždy umožnené komunikovať aj so skutočným človekom.

 

  1. Určiť právneho zástupcu podľa článku 13 DSA

Táto povinnosť sa vzťahuje iba na poskytovateľov digitálnych služieb, ktorí nemajú sídlo v Európskej únii, ale ponúkajú v nej svoje služby. Títo sú povinní určiť právnickú alebo fyzickú osobu, ktorá bude vystupovať ako ich právny zástupca v jednom z členských štátov, v ktorých ponúkajú služby.

Právni zástupcovia by mali byť zároveň oprávnení na komunikáciu s orgánmi členských štátov, Európskou komisiou a Európskym výborom pre digitálne služby.

Poskytovatelia digitálnych služieb sú povinní oznámiť meno, poštovú adresu, e-mailovú adresu a telefónne číslo svojho právneho zástupcu koordinátorovi digitálnych služieb v členskom štáte, v ktorom má právny zástupca pobyt alebo je usadený. Na Slovensku je týmto koordinátorom Rada pre mediálne služby.

 

  1. Zahrnúť informácie do všeobecných obchodných podmienok podľa článku 14 DSA

Poskytovatelia digitálnych služieb sú povinní do svojich obchodných podmienok zahrnúť aj informácie o obmedzeniach, ktoré v súvislosti s využívaním svojej služby zavedú. Ide o informácie o všetkých politikách, postupoch, opatreniach a nástrojoch používaných na účely moderovania obsahu vrátane algoritmického rozhodovania a ľudskej kontroly, ako aj o rokovacom poriadku svojho vnútorného systému vybavovania sťažností.

Všetky informácia musia byť jasné, jednoduché, zrozumiteľné, používateľsky ústretové, jednoznačné a verejne dostupné. Okrem toho musia byť strojovo čitateľné a ľahko dostupné.

DSA okrem toho stanovuje aj povinnosť informovať o každej významnej zmene obchodných podmienok.

 

  1. Zverejňovať správy o transparentnosti podľa článku 15 DSA

Poskytovatelia digitálnych služieb sú povinní sprístupňovať verejnosti správy o akomkoľvek moderovaní obsahu, ktoré uskutočnili. Tieto správy sa sprístupňujú raz ročne. Správy musia byť jasné, zrozumiteľné, strojovo  čitateľné a ľahko dostupné.

Správy obsahujú informácie, ktoré sú stanovené v článku 15 ods. 1 DSA. Uvedené ustanovenie DSA sa však nevzťahuje na poskytovateľov digitálnych služieb, ktorí sú mikropodnikmi alebo malými podnikmi v zmysle Odporúčania. [4]

 

nariadenie o digitálnych službách

 

  1. Konať proti nezákonnému obsahu podľa článku 9 DSA

Poskytovatelia digitálnych služieb majú povinnosť konať proti nezákonnému obsahu, a to na základe príkazov od súdnych alebo správnych orgánov. Príkazy sa doručujú na kontaktné miesto, ktoré si poskytovateľ digitálnych služieb určil v súlade s článkom 11 DSA.

Zároveň je potrebné bez zbytočného odkladu informovať orgán, ktorý príkaz vydal, o tom, či a kedy bol príkaz vykonaný.

 

  1. Poskytovať informácie na základe príkazov podľa článku 10 DSA

V článku 10 DSA ide o príkazy na poskytnutie informácii. Po prijatí príkazu na poskytnutie konkrétnej informácie o jednom alebo viacerých konkrétnych jednotlivých príjemcoch služby sú poskytovatelia digitálnych služieb povinní bez zbytočného odkladu informovať orgán, ktorý príkaz vydal, o tom, ako bol príkaz vykonaný a o tom, či a kedy sa príkaz vykonal.

 

Veríme, že Vám tento článok priniesol základné informácie týkajúce sa DSA a povinností z neho vyplývajúcich. Ste poskytovateľ digitálnych služieb? Aké povinnosti sa na vás vzťahujú? Spĺňate tieto povinnosti? Kontaktujte nás a spoločne si tieto otázky zodpovieme.

právne služby

[1] Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/1925 zo 14. septembra 2022 o súťažeschopných a spravodlivých trhoch digitálneho sektora (tzv. akt o digitálnych trhoch).

[2] Medzi VLOP patria napríklad Boking, Instagram, YouTube, Google Maps, AppStore, Google Play a pod.

[3] Medzi VLOSE sa zaraďuje BING a Google Search.

[4] Commission Recommendation of 6 May 2003 concerning the definition of micro, small and medium-sized enterprises (Text with EEA relevance) (notified under document number C (2003) 1422).

More Law
Less problems