Licenčné konanie podľa Nariadenia MiCA

Lion Legalion lave1

Témou dnešného článku je licenčný proces, ktorý je s udelením povolenia na činnosť poskytovateľa služieb kryptoaktív spojený.

Licenčné konanie zahŕňa podanie žiadosti o vydanie povolenia Národnej banke Slovenska, celé následné konanie pred Národnou bankou Slovenska, eventuálne vydanie povolenia a prípadne aj passporting.

Konanie pred Národnou bankou Slovenska môže začať pomerne neformálne, a to tzv. predlicenčným stretnutím, ktorého cieľom je okrem iného určiť, čo bude predmetom žiadosti o udelenie povolenia, t.j. na aké služby kryptoaktív sa povolenie bude vzťahovať.

Bez ohľadu na to či sa predlicenčné konanie pred Národnou bankou Slovenska uskutočnilo alebo nie, ďalším krokom je podanie žiadosti o udelenie povolenia.

Obsahové náležitosti žiadosti povolenia upravuje článok 62 Nariadenia MiCA, podľa ktorého by žiadosť o udelenie povolenia na činnosť poskytovateľa kryptoaktív mala obsahovať napríklad nasledovné informácie:

  1. identifikačné údaje žiadateľa, vrátane jeho korporátnych dokumentov (napr. stanovy);
  2. plán činností, obsahom ktorého je stanovenie druhov služieb kryptoaktív, ktoré sa majú poskytovať a to kde a ako sa majú tieto služby uvádzať na trh;
  3. dôkaz o splnení požiadaviek na prudenciálne záruky v súlade s článkom 67 Nariadenia MiCA, ktoré musia mať formu vlastných zdrojov alebo poistnej zmluvy;
  4. opis mechanizmu riadenia žiadateľa;
  5. dôkaz o dostatočne dobrej povesti, primeraných vedomostiach, zručnostiach a skúsenostiach na riadení  členov riadiaceho orgánu žiadateľa;
  6. totožnosť priamych a nepriamych akcionárov a spoločníkov, ktorí majú kvalifikované podiely v žiadateľovi, vrátane ich veľkosti a dôkaz o ich dostatočne dobrej povesti;
  7. opis mechanizmov, politík a postupov vnútornej kontroly žiadateľa na identifikáciu, posudzovanie a riadenie rizík vrátane rizík prania špinavých peňazí a financovania terorizmu a plán na zabezpečenie kontinuity činnosti;
  8. opis postupu oddelenia kryptoaktív a finančných prostriedkov klienta; či napríklad
  9. opis postupov vybavovania sťažností žiadateľa.

licencia mica

 

Nariadenie MiCA stanovuje aj ďalšie obsahové náležitosti žiadosti o udelenie povolenia, a to v závislosti od toho aké konkrétne služby kryptoaktív má žiadateľ, ktorý Národnej banke Slovenska predkladá žiadosť záujem poskytovať.

Národná banka Slovenska na svojich webových stránkach zverejnila aj formulár žiadosti o udelenie povolenia, ktorý je potrebné pri podávaní žiadosti použiť. Okrem formulára podľa predchádzajúcej vety sa na stránkach Národnej banky Slovenska nachádzajú aj checklisty k prílohám žiadosti a k požiadavkám podľa Nariadenia DORA, ktoré slúžia ako pomôcka pre žiadateľov.

Národná banka Slovenska je po prijatí žiadosti o udelenie povolenia na poskytovanie služieb kryptoaktív povinná čo najskôr, avšak najneskôr do 5 pracovných dní potvrdiť žiadateľovi jej prijatie. Do dvadsiatich piatich pracovných dní odo dňa prijatia žiadosti je Národná banka Slovenska povinná posúdiť, či je žiadosť úplná. Posudzovanie úplnosti žiadosti spočíva v overení toho, či boli žiadateľom predložené všetky informácie tvoriace obsahové náležitosti žiadosti.

V prípade, ak žiadateľ podal žiadosť, ktorá nie je úplná, Národná banka Slovenska mu určí lehotu, v ktorej má poskytnúť chýbajúce informácie. Ak žiadosť nebude doplnená v súlade s predchádzajúcou vetou, Národná banka Slovenska môže zamietnuť jej preskúmanie.

Ak je žiadosť o vydanie povolenia úplná, Národná banka Slovenska to čo najskôr oznámi žiadateľovi.

 

Pred tým, ako dôjde k udeleniu povolenia alebo odmietnutiu udelenia povolenia má Národná banka Slovenska v určitých prípadoch povinnosť poradiť sa s príslušnými orgánmi iného členského štátu Európskej únie. Ide o prípady, v ktorých má žiadateľ o udelenie povolenia Nariadením MiCA vymedzené postavenie vo vzťahu k úverovej inštitúcii, centrálnemu depozitárovi cenných papierov, investičnej spoločnosti, organizátorovi trhu, správcovskej spoločnosti PKIPCP, správcovi alternatívnych investičných fondov, platobnej inštitúcii, poisťovni, inštitúcii elektronického peňažníctva alebo inštitúcii zamestnaneckého dôchodkového zabezpečenia.

Povinnosť Národnej banky Slovenska konzultovať s orgánmi iného členského štátu vzniká v prípade, ak je žiadateľ:

  1. dcérskou spoločnosťou niektorej z vyššie uvedených inštitúcii;
  2. dcérskou spoločnosťou spoločnej materskej spoločnosti; alebo
  3. ovládaný tou istou osobou (fyzickou alebo právnickou), ktorá ovláda niektorú z vyššie uvedených inštitúcii.

Národná banka Slovenska do 40 pracovných dní odo dňa prijatia úplnej žiadosti o udelenie povolenia posúdi, či žiadateľ spĺňa požiadavky Nariadenia MiCA a prijme odôvodnené rozhodnutie o udelení povolenia alebo o odmietnutí udeliť povolenie. Rozhodnutie sa žiadateľovi oznámi najneskôr do piatich pracovných dní.

Počas plynutia lehoty podľa predchádzajúceho odseku, najneskôr však do dvadsiateho pracovného dňa tejto lehoty môže Národná banka Slovenska požiadať žiadateľa o akékoľvek ďalšie informácie, ktoré sú potrebné na posúdenie.

V prípade, ak Národná banka Slovenska žiadateľa písomne požiadala o ďalšie informácie, lehota 40 pracovných dní sa pozastavuje na obdobie medzi dňom tejto žiadosti Národnej banky Slovenska a prijatím odpovede na túto žiadosť od žiadateľa. Pozastavenie však nesmie byť dlhšie ako dvadsať pracovných dní.

nariadenie mica

 

Nariadenie MiCA taxatívne stanovuje aj prípady, v ktorých bude žiadosť o udelenie povolenia odmietnutá, a to:

  1. riadiaci orgán žiadateľa predstavuje hrozbu pre jeho účinné, riadne a obozretné riadenie a kontinuitu činnosti a pre primerané zohľadnenie záujmov jeho klientov a integrity trhu alebo vystavuje žiadateľa vážnemu riziku prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu;
  2. členovia riadiaceho orgánu žiadateľa nespĺňajú kritériá stanovené v článku 68 ods. 1, t.j. nemajú dostatočne dobrú povesť a primerané znalosti, zručnosti a skúsenosti, a;
  3. priami alebo nepriami akcionári alebo spoločníci, ktorí majú kvalifikované podiely v žiadateľovi, nespĺňajú kritériá dostatočne dobrej povesti; alebo
  4. žiadateľ nespĺňa alebo pravdepodobne nesplní všetky požiadavky hlavy V Nariadenia MiCA.

Posudzovaniu vhodnosti členov riadiaceho orgánu sa venuje Spoločné usmernenie EBA a ESMA o posúdení vhodnosti členov riadiaceho orgánu emitentov tokenov naviazaných na aktíva a poskytovateľov služieb kryptoaktív. [1]

V zmysle vyššie uvedeného Spoločného usmernenia v zásade platí, že posudzovanie toho, či majú členovia riadiaceho orgánu poskytovateľa služieb kryptoaktív dobrú povesť, sa má vzťahovať na neexistenciu záznamu v registri trestov a neexistenciu sankcií uložených podľa príslušného obchodného práva, konkurzného práva a práva finančných služieb alebo v súvislosti s bojom proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu, podvodom alebo profesijnou zodpovednosťou. Posúdenie má okrem toho zahŕňať všetky ďalšie známe skutočnosti, ktoré by mohli viesť k posúdeniu, že táto osoba nemá dostatočne dobrú povesť tak, ako je uvedené v Spoločnom usmernení.

Zodpovednosť za to, že každý člen riadiacich orgánov poskytovateľa služieb kryptoaktív trvalo spĺňa kritériá vhodnosti má práve poskytovateľ služieb kryptoaktív.

Nariadenie MiCA zároveň upravuje aj možnosť tzv. passportingu. V prípade, ak má poskytovateľ služieb kryptoaktív, ktorému bolo udelené povolenie v úmysle poskytovať služby kryptoaktív vo viac než jednom členskom štáte, predloží orgánu domovského členského štátu (v podmienkach Slovenskej republiky ide samozrejme o Národnú banku Slovenska):

  1. zoznam členských štátov, v ktorých má v úmysle poskytovať služby kryptoaktív;
  2. služby kryptoaktív, ktoré má v úmysle poskytovať na cezhraničnom základe;
  3. deň začatia zamýšľaného poskytovania služieb kryptoaktív;
  4. zoznam všetkých ostatných činností, ktoré vykonáva a na ktoré sa nevzťahuje toto nariadenie.

Vyššie uvedené informácie následne Národná banka Slovenska oznamuje jednotným kontaktným miestam hostiteľských členských štátov a orgánom ESMA a EBA do desiatich pracovných dní odo dňa ich prijatia. O oznámení podľa predchádzajúcej vety bude poskytovateľ služieb kryptoaktív bezodkladne zo strany Národnej banky Slovenska informovaný.

 

Poskytovateľ služieb kryptoaktív môže začať poskytovať služby kryptoaktív v inom členskom štáte, ako v domovskom členskom štáte odo dňa prijatia oznámenia Národnej banky Slovenska podľa predchádzajúceho odseku alebo najneskôr od 15. kalendárneho dňa po predložení informácií uvedených v písm. a) až d) vyššie.

Veríme, že informácie obsiahnuté v tomto článku boli prínosné. Aj napriek tomu, že niekto môže licenčné konanie považovať za ďalšiu byrokraciu a administratívnu záťaž je potrebné si uvedomiť, že licenčné konanie má zabezpečiť, že na trhu budú pôsobiť len subjekty spĺňajúce požiadavky Nariadenia MiCA.

Takto popísané licenčné konanie vyzerá pomerne ako jednoduchá časť. Podstatná časť práce však leží pred požiadaním o vydanie licencie. Pred podaním žiadosti o vydanie licencie je totiž potrebné splniť mnoho požiadaviek a ľudsky povedané aj napísať stovky až tisíce strán interných dokumentov, podľa ktorých sa spoločnosť bude riadiť.

Zavolajte nám a my vám pomôžeme nastaviť business model, vypracovať potrebné dokumenty a prevedieme vás celým licenčným procesom.

 

právne služby

 

[1] Dostupné tu: https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2024-12/ESMA75-453128700-10_Joint_GL_suitability_members_management_body_and_QH_SK.pdf

More Law
Less problems