Obchodný spor pred súdom časť 2: Od nezaplatenej faktúry po súd: Ako vzniká obchodnoprávny spor a čo rozhoduje o úspechu

Lion Legalion lave1

Nezaplatená faktúra a súdne konanie: Ako vzniká obchodnoprávny spor a čo rozhoduje o úspechu

Predchádzajúci článok z tejto série nájdete tu.

V podnikaní sa spor neobjaví zo dňa na deň. Väčšinou začína nevinne: omeškaná faktúra, zle dodaný tovar, reklamácia, ktorú partner ignoruje. Až neskôr sa z toho stane problém, ktorý prerastie do právneho sporu. Ako tento proces prebieha? Kedy treba konať? A čo rozhoduje o tom, či firma spor vyhrá alebo prehrá?

Obchodný konflikt sa rodí skôr, ako si myslíte

Typický scenár: dodáte službu alebo tovar, vystavíte faktúru, čakáte. Prvý týždeň po splatnosti si poviete – nič sa nedeje. Po dvoch týždňoch posielate pripomienku. Po mesiaci voláte. Po dvoch mesiacoch si hovoríte: „To už asi nevybavím len tak.“

V tejto chvíli sa konflikt ešte dá vyriešiť, no práve tu robia podnikatelia chybu: buď nekomunikujú vôbec, alebo komunikujú nevhodne – hrozia, ale nič nepodniknú, alebo pošlú výzvu, ktorá je právne bezcenná. Výsledok? Spor sa prehlbuje a druhá strana ho už neberie vážne.

nezaplatená faktúra žaloba

Kedy sa z obchodného konfliktu stáva súdny spor

Súdny spor vzniká vtedy, keď sa strany nedohodnú a jedna z nich sa rozhodne obrátiť na súd.

V praxi to znamená, že:

  • žalobca podá žalobu s presne určeným nárokom,
  • musí v nej uviesť skutkový stav (čo sa stalo) a právny dôvod (prečo má konkrétny nárok),
  • a predložiť dôkazy, ktoré tvrdenia podporujú.

Tu sa láme chlieb: nepresná, slabá alebo nedostatočne odôvodnená žaloba môže viesť k tomu, že súd vec zamietne – aj keď nárok sám o sebe mohol byť oprávnený.

 

5 chýb, ktoré podnikatelia robia pred súdnym sporom:

Nevedia, či je nárok premlčaný

➤ Čas hrá proti vám. Ak uplatníte nárok po premlčacej dobe, súd ho na námietku druhej strany zamietne.

Nepozbierajú dôkazy včas

➤ Faktúra nestačí. Potrebujete zmluvu, objednávky, komunikáciu, dôkaz o dodaní tovaru/služby. Pomôže všetko, napríklad čestné prehlásenia ale dokonca aj správy z aplikácií ako Whatsapp alebo Messenger.

Podceňujú písomnú formu komunikácie

➤ Telefónny rozhovor nič nedokazuje. E-mail, elektronická komunikácia alebo list majú právnu váhu.

Pošlú zmätočnú výzvu na úhradu

➤ Ak neobsahuje presný nárok, splatnosť a právny dôvod, nemá váhu pred súdom.

Oslovia advokáta až po tom, čo vec podajú na súd

➤ V tom momente už môže byť neskoro niečo opraviť. Žalobu musíte v prvom rade „vyhrať na papieri“, až potom v pojednávacej miestnosti.

Ako by mal vyzerať postup pri vzniku obchodného sporu

  1. Identifikujte problém – máte nezaplatenú faktúru, nedodaný tovar, poškodené plnenie?
  2. Získajte všetky dôkazy – zmluvy, faktúry, korešpondenciu, potvrdenia, prehlásenia, správy, e-maily.
  3. Obráťte sa na advokáta – nech vyhodnotí, či máte nárok a ako ho možno uplatniť. Prípadne, či má vôbec význam nárok vymáhať. Stáva sa totiž aj to, že firma je na súde síce úspešná, ale žalovaný nemá majetok alebo má desiatky exekúcií a firma sa k svojmu nároku vôbec nedostane.
  4. Pošlite predžalobnú výzvu– právne korektnú, s termínom a následkami.
  5. Ak nie je reakcia, pripravte žalobu – precízne, dôkazne podloženú a s jasným nárokom.

žaloba

Prečo žaloba nie je „iba list“ – ale právny akt s veľkými následkami

Mnohí podnikatelia podceňujú význam žaloby. V skutočnosti ide o procesný dokument, ktorý rozhoduje o tom, o čom bude súd rozhodovať a v akej miere. Súd nie je povinný zisťovať si ďalšie skutočnosti – rozhoduje len na základe toho, čo mu predložíte.

Ak žaloba:

  • neobsahuje jasne definovaný nárok,
  • je bez podstatných tvrdení,
  • je bez dôkazov alebo so zlou argumentáciou,
  • je podaná po lehote,

súd ju môže zamietnuť bez vecného preskúmania. Výsledok? Strata času, peňazí a niekedy aj dôveryhodnosti vašej firmy.

Záver: Najsilnejšia obrana je v príprave

Obchodnoprávny spor nezačína podaním žaloby, ale už v momente, keď druhá strana poruší záväzok. Vtedy treba začať konať – systematicky, dôsledne a strategicky. Každý deň váhania môže byť drahý.

 

Nechcete riskovať? Obráťte sa na našu advokátsku kanceláriu.

Vyhodnotíme Vašu situáciu, pomôžeme pripraviť dôkazy, správne formulovať výzvu a v prípade potreby zastúpime vašu firmu pred súdom – efektívne, odborne a s orientáciou na výsledok.

More Law
Less problems